محصولات جدیدی که تا بیست سال پیش برای ورود به بازار و فراگیر شدن زمان زیادی نیاز داشت، امروزه در مدت کوتاهی با بازار مصرف عرضه شده و در مدت کوتاه تری با نوآوریهای جدیدی از صحنه ی رقابت خارج میشود. نوآوریهای تکنولوژی حقیقی در چنین زمانهای کوتاهی به سختی ممکن است و بنابراین تولید کنندگان دریافته اند که تنها با استفاده از عامل طراحی صنعتی میتوانند محصولات خود را از دیگر محصولات متمایز کنند. در جهان امروز، نقش طراحی در صنعت بسیار مهم و تعیین کننده است و این امر خود به گرایش صاحبان صنایع به خاطر حفظ برتری در تجارت بین المللی استوار است. در واقع در میدان رقابت، برای بدست گرفتن بازار تجاری، طراحی یکی از عناصر اصلی موفقیت است و استفاده از نیروی کارشناسی در زمینه ی طراحی یکی از ضروریات روند تولید کالا به شمار میرود و تولید کننده ای موفق تر است که طرحهای مدرن در اختیار داشته باشد.
طراحی جواهرات از کجا آغاز میشود؟
اما طراحی جواهرات از کجا آغاز میشود؟ از یک ایده اولیه که آن را ایده خام مینامیم. ایدههای خام از کانالهای مختلفی وارد میشوند، از یک الهام آنی، یک فرآیند خلاق یا حتی تکمیل و ارتقای ایدههای گذشته. طراحی فرایندی خلاقانه است که در طی آن طراح باید با آزادی عمل طراحی کرده و معمولا پس از اسکچهای اولیه، ایده کم کم شکل می گیرد و تطبیق طرح یا امکانات ساخت، مربوط به مراحل بعدی است. در طراحی اولیه جواهرات، آنچه بیش از همه اهمیت دارد فرم اثر است که زیبایی را در اثر منجر خواهد شد و در واقع در طراحی جواهرات ، فرم اثر از کارکرد آن جدا نیست.
مطابق با اصول مبانی هنرهای تجسمی، هر فرم از اجزایی تشکیل شده است که در کنار هم قرار دادن آنها با تغییرات جزئی یا کلی، امکان ایجاد فرمهای جدید را فراهم میسازد.
پس یکی از راههای رسیدن به فرمهای نو، تغییر در عناصر بصری آن است. نقطه، خط، سطح و حجم مهم ترین عناصر بصری پایه هستند که با ایجاد تغییرات در هر یک از آنها میتوان به اسکچها و طرحهای متنوعی رسید. ریتم و بافت نیز در طراحی جواهرات نقش زیادی در ایجاد طرحهای نو و متنوع دارند.
علاوه بر اینها، امروزه شرکتهای بزرگ همواره بخشی از فعالیتهای بازاریابی خود را به شناخت نیاز و پیش بینی بازار اختصاص میدهند. بازاریابان با شناخت و درک صحیح از بازار، نیازهای موجود و آینده را پیش بینی کرده و به طراحی در این شرکتها جهت میدهند. پس از مرحله ایده یابی که یکی از اصلی ترین فازهای طراحی حرفه ای است، طراحان به ترسیم ایدهها میپردازند. طراح باید پیش از هرچیز در نظر داشته باشد محصولی که طراحی می کند باید نهایتا در بازار ارائه شده و به دست مشتری برسد، بنابراین باید رضایتمندی و خوشایندی مصرف کننده ی نهایی را نیز فراهم آورد. بر این اساس توجه به نیازها، فرهنگ، علایق و ویژگیهای استفاده گر نهایی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این، طراح با چالش دیگری روبروست و آن، امکانات ساخت و محدودیتهای تولیدی میباشد. بررسی خواستههای استفاده گر به تنهایی، دستیابی به طرحهای موفق را منجر نخواهد شد، طرح هرچه که باشد، باید امکان تولید صحیح و سریع جهت توزیع در بازارهای مصرف را داشته باشد. با توجه به آنچه گفته شد، طراح در فرآیند طراحی با یک مثلث از سه عامل اساسی درگیر خواهد بود که در نمودار زیر نمایش داده شده است.
طراح موفق باید به تعامل و تعادلی صحیح بین این عوامل دست یابد و این مساله، بدون دانش کافی برای نمایش و ارائه ایدهها میسر نخواهد شد. درست است که دستیابی به ایده مناسب، بخش مهمی از فرآیند طراحی است، اما این ایده زمانی موثر خواهد بود که در قالبی مناسب توسط طراح ارائه شود. وقتی که طراح ایده ای را یافت، باید آن را به یک قطعه جواهر تبدیل کند. در این مرحله، باید ایدهها را ارزیابی کند، مشخص کند کدام کدام ایده برای کار بهتر است، کدام را برای کارهای آینده میتواند نگه دارد و کدام مناسب نیست. این ارائه معمولا در مرحله ی اولیه، با استفاده از اتودها و اسکچهای دستی صورت می گیرد. ایکچها یل اتودها، طراحیهای اولیه و سریعی هستند که طراح برای ارائه مقدماتی طرح خود ازآنها استفاده می کند. در اسکچها معمولا کلیت فرم طرح با خطوط مشخص و در صورت لزوم به صورتی مختصر سایه یا رنگ گذاری اولیه میشود. در اسکچ زنی، خطوط نقش اصلی را بازی می کنند و مهارت درست در ارائه درست خطوط و تاکید بر ارزشهای خطی (محو و پررنگ، ضخیم و نازک) در اسکچ زنی اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی برای بهتر ارائه شدن اسکچ ، پس از ترسیم خطی اولیه در نقاط لازم کمی رنگ گذاری شده یا سایه زده میشود. طراح با بکارگیری شیوههای گوناگون ایده پردازی میتواند همواره منبعی برای ساخت شکلهای نو و ایجاد تنوع د رآثار خود را داشته باشد. در این راستا طراح میتواند اسکچهای متنوع را بر اساس طرحی اولیه به دست آورده و با کارفرما یا مخاطب خود به اشتراک گذارد. این پروسه امکان تصمیم گیری عالی تر را برای طراح و مشتری فراهم میآورد که در نهایت اتلاف وقت کم تر و بهره وری بالاتری را چه در کار سفارشی و تک سازی به همراه خواهد داشت.
اسکچ را میتوان بر اساس اهداف مورد نظر دسته بندی کرد. بر این اساس اسکچها برای نمایش ظاهر محصول، ساختار و قطعات محصول و چگونگی استفاده از محصول به کار میروند. همچنین طراحان برای جمع آوری و ثبت ایدهها از دفترچه اسکچ بهره می گیرند. که دفترچه ای برای جمع آوری تصویری ایدهها، اطلاعات و یادداشتها ی هر طرح و ثبت ایدههای لحظه ای میباشد. گاهی برای نمایش بهتر کارکرد محصول، علاوه بر خود محصول، قطعه زیور بر مدل و متناسب با اشل انسانی نمایش داده میشود.
اسکچهای ترسیم شده در پرسپکتیو، تمامی ویژگیهای طرح را منتقل نمی کند. ترسیم طرح از نماهای مختلف توسط طراح، به تولید کننده و سفارش دهنده این امکان را میدهد تا ویژگیهای کامل طرح را به درستی درک کند. برای این موضوع معمولا طرحهای سه بعدی مانند انگشترها، از سه نما (پلان، جانبی، روبرو) ترسیم میشوند. ترسیم طرح از سه نما مانند ترسیم یک نقشه مهندسی ابعاد و اندازهها زوایای پنهان و ساختار طرح را به طور کامل مشخص می کند. فرآیند قالب سازی چه به صورت دستی و چه با استفاده از کامپیوتر صورت گیرد، مستقیما برای ساخت مدل از این نقشهها استفاده میشود.
باید توجه داشت که هدف اصلی در ترسیم طرح از سه نما، مشخص شدن فرم طرح از زوایای مختلف میباشد. بنابراین در مورد طرحهایی که بیشتر کیفیت دوبعدی دارند مانند برخی از انواع آویزها، گردنبندها، دستبندها و غیره، گاهی ترسیم یک یا دو نما از طرح کفایت می کند. دقت ترسیم و نمایش صحیح جزئیات طرح در اینجا اهمیت دارد.
پس از ارائه اسکچها انتخاب طرح نهایی، گاهی طراحان برای نمایش بهتر طرح را راندو می کنند. در صورت مدلسازی کامپیوتری، معمولا این مرحله پس از ساخت مدل سه بعدی با استفاده از نرم افزار صورت می گیرد. راندو عبارت است از اجرای دقیق طراحی اولیه یا اسکچ همراه با ترسیم صحیح، نمایش اجزا و رنگ گذاری برای نمایش کیفیت رنگ، فرم و متریال مورد استفاده برای محصول. راندو دستی، با استفاده از ابزار مختلفی قابل اجراست. گاهی انتخاب ابزار راندو بستگی به محصول مورد طراحی دارد. متداول ترین ابزارها در راندو، مارکر (ماژیک طراحی) ، آبرنگ، گواش و مدادرنگی (معمولا به عنوان مکمل مازیک و آبرنگ) میباشد که طراح مطابق با اهداف خود در نمایش محصول و ارائه ی کار از آنها بهره می گیرد.
سپس آنالیز فرمی نقش مورد نظر صورت می گیرد، گاهی ساده تر و گاهی پیچیده تر میشود و گاهی بر اساس شکل زیور مورد نظر فرم می گیرد. اسکچهای بعدی بر همین اساس شکل گرفته اند و طراح با ایجاد تنوع و تغییرات بر آنها به طرحهای مختلفی دست یافته است.
این اتودها سپس به مرحله ی قضاوت و داوری وارد شده و بر اساس فاکتورهای اصلی و باید و نبایدهای طراحی بهینه سازی میشوند. کدام زیباتر است؟ کدام قابلیت ساخت بهتری دارد؟ کدامیک فروش بهتری میتواند داشته باشد و موارد دیگر. پس از بررسی اتودها و بهینه سازی آنها، طرح نهایی کامل شده و با جزئیات بیشتری ترسیم و رندر شده است. این مرحله برای نمایش صحیح و ارائه تصویری مشخص از طراحی صورت گرفته است.
نویسنده :
آلاله بلالی مقدم ، کارشناس ارشد طراحی صنعتی
منبع : فصلنامه بین المللی اقتصادی. تحلیلی. خبری شمال و جنوب / شماره 17 / صفحه 38
طراحی جواهرات از کجا آغاز میشود؟
اما طراحی جواهرات از کجا آغاز میشود؟ از یک ایده اولیه که آن را ایده خام مینامیم. ایدههای خام از کانالهای مختلفی وارد میشوند، از یک الهام آنی، یک فرآیند خلاق یا حتی تکمیل و ارتقای ایدههای گذشته. طراحی فرایندی خلاقانه است که در طی آن طراح باید با آزادی عمل طراحی کرده و معمولا پس از اسکچهای اولیه، ایده کم کم شکل می گیرد و تطبیق طرح یا امکانات ساخت، مربوط به مراحل بعدی است. در طراحی اولیه جواهرات، آنچه بیش از همه اهمیت دارد فرم اثر است که زیبایی را در اثر منجر خواهد شد و در واقع در طراحی جواهرات ، فرم اثر از کارکرد آن جدا نیست.
مطابق با اصول مبانی هنرهای تجسمی، هر فرم از اجزایی تشکیل شده است که در کنار هم قرار دادن آنها با تغییرات جزئی یا کلی، امکان ایجاد فرمهای جدید را فراهم میسازد.
پس یکی از راههای رسیدن به فرمهای نو، تغییر در عناصر بصری آن است. نقطه، خط، سطح و حجم مهم ترین عناصر بصری پایه هستند که با ایجاد تغییرات در هر یک از آنها میتوان به اسکچها و طرحهای متنوعی رسید. ریتم و بافت نیز در طراحی جواهرات نقش زیادی در ایجاد طرحهای نو و متنوع دارند.
علاوه بر اینها، امروزه شرکتهای بزرگ همواره بخشی از فعالیتهای بازاریابی خود را به شناخت نیاز و پیش بینی بازار اختصاص میدهند. بازاریابان با شناخت و درک صحیح از بازار، نیازهای موجود و آینده را پیش بینی کرده و به طراحی در این شرکتها جهت میدهند. پس از مرحله ایده یابی که یکی از اصلی ترین فازهای طراحی حرفه ای است، طراحان به ترسیم ایدهها میپردازند. طراح باید پیش از هرچیز در نظر داشته باشد محصولی که طراحی می کند باید نهایتا در بازار ارائه شده و به دست مشتری برسد، بنابراین باید رضایتمندی و خوشایندی مصرف کننده ی نهایی را نیز فراهم آورد. بر این اساس توجه به نیازها، فرهنگ، علایق و ویژگیهای استفاده گر نهایی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این، طراح با چالش دیگری روبروست و آن، امکانات ساخت و محدودیتهای تولیدی میباشد. بررسی خواستههای استفاده گر به تنهایی، دستیابی به طرحهای موفق را منجر نخواهد شد، طرح هرچه که باشد، باید امکان تولید صحیح و سریع جهت توزیع در بازارهای مصرف را داشته باشد. با توجه به آنچه گفته شد، طراح در فرآیند طراحی با یک مثلث از سه عامل اساسی درگیر خواهد بود که در نمودار زیر نمایش داده شده است.
طراح موفق باید به تعامل و تعادلی صحیح بین این عوامل دست یابد و این مساله، بدون دانش کافی برای نمایش و ارائه ایدهها میسر نخواهد شد. درست است که دستیابی به ایده مناسب، بخش مهمی از فرآیند طراحی است، اما این ایده زمانی موثر خواهد بود که در قالبی مناسب توسط طراح ارائه شود. وقتی که طراح ایده ای را یافت، باید آن را به یک قطعه جواهر تبدیل کند. در این مرحله، باید ایدهها را ارزیابی کند، مشخص کند کدام کدام ایده برای کار بهتر است، کدام را برای کارهای آینده میتواند نگه دارد و کدام مناسب نیست. این ارائه معمولا در مرحله ی اولیه، با استفاده از اتودها و اسکچهای دستی صورت می گیرد. ایکچها یل اتودها، طراحیهای اولیه و سریعی هستند که طراح برای ارائه مقدماتی طرح خود ازآنها استفاده می کند. در اسکچها معمولا کلیت فرم طرح با خطوط مشخص و در صورت لزوم به صورتی مختصر سایه یا رنگ گذاری اولیه میشود. در اسکچ زنی، خطوط نقش اصلی را بازی می کنند و مهارت درست در ارائه درست خطوط و تاکید بر ارزشهای خطی (محو و پررنگ، ضخیم و نازک) در اسکچ زنی اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی برای بهتر ارائه شدن اسکچ ، پس از ترسیم خطی اولیه در نقاط لازم کمی رنگ گذاری شده یا سایه زده میشود. طراح با بکارگیری شیوههای گوناگون ایده پردازی میتواند همواره منبعی برای ساخت شکلهای نو و ایجاد تنوع د رآثار خود را داشته باشد. در این راستا طراح میتواند اسکچهای متنوع را بر اساس طرحی اولیه به دست آورده و با کارفرما یا مخاطب خود به اشتراک گذارد. این پروسه امکان تصمیم گیری عالی تر را برای طراح و مشتری فراهم میآورد که در نهایت اتلاف وقت کم تر و بهره وری بالاتری را چه در کار سفارشی و تک سازی به همراه خواهد داشت.
اسکچ را میتوان بر اساس اهداف مورد نظر دسته بندی کرد. بر این اساس اسکچها برای نمایش ظاهر محصول، ساختار و قطعات محصول و چگونگی استفاده از محصول به کار میروند. همچنین طراحان برای جمع آوری و ثبت ایدهها از دفترچه اسکچ بهره می گیرند. که دفترچه ای برای جمع آوری تصویری ایدهها، اطلاعات و یادداشتها ی هر طرح و ثبت ایدههای لحظه ای میباشد. گاهی برای نمایش بهتر کارکرد محصول، علاوه بر خود محصول، قطعه زیور بر مدل و متناسب با اشل انسانی نمایش داده میشود.
اسکچهای ترسیم شده در پرسپکتیو، تمامی ویژگیهای طرح را منتقل نمی کند. ترسیم طرح از نماهای مختلف توسط طراح، به تولید کننده و سفارش دهنده این امکان را میدهد تا ویژگیهای کامل طرح را به درستی درک کند. برای این موضوع معمولا طرحهای سه بعدی مانند انگشترها، از سه نما (پلان، جانبی، روبرو) ترسیم میشوند. ترسیم طرح از سه نما مانند ترسیم یک نقشه مهندسی ابعاد و اندازهها زوایای پنهان و ساختار طرح را به طور کامل مشخص می کند. فرآیند قالب سازی چه به صورت دستی و چه با استفاده از کامپیوتر صورت گیرد، مستقیما برای ساخت مدل از این نقشهها استفاده میشود.
باید توجه داشت که هدف اصلی در ترسیم طرح از سه نما، مشخص شدن فرم طرح از زوایای مختلف میباشد. بنابراین در مورد طرحهایی که بیشتر کیفیت دوبعدی دارند مانند برخی از انواع آویزها، گردنبندها، دستبندها و غیره، گاهی ترسیم یک یا دو نما از طرح کفایت می کند. دقت ترسیم و نمایش صحیح جزئیات طرح در اینجا اهمیت دارد.
پس از ارائه اسکچها انتخاب طرح نهایی، گاهی طراحان برای نمایش بهتر طرح را راندو می کنند. در صورت مدلسازی کامپیوتری، معمولا این مرحله پس از ساخت مدل سه بعدی با استفاده از نرم افزار صورت می گیرد. راندو عبارت است از اجرای دقیق طراحی اولیه یا اسکچ همراه با ترسیم صحیح، نمایش اجزا و رنگ گذاری برای نمایش کیفیت رنگ، فرم و متریال مورد استفاده برای محصول. راندو دستی، با استفاده از ابزار مختلفی قابل اجراست. گاهی انتخاب ابزار راندو بستگی به محصول مورد طراحی دارد. متداول ترین ابزارها در راندو، مارکر (ماژیک طراحی) ، آبرنگ، گواش و مدادرنگی (معمولا به عنوان مکمل مازیک و آبرنگ) میباشد که طراح مطابق با اهداف خود در نمایش محصول و ارائه ی کار از آنها بهره می گیرد.
سپس آنالیز فرمی نقش مورد نظر صورت می گیرد، گاهی ساده تر و گاهی پیچیده تر میشود و گاهی بر اساس شکل زیور مورد نظر فرم می گیرد. اسکچهای بعدی بر همین اساس شکل گرفته اند و طراح با ایجاد تنوع و تغییرات بر آنها به طرحهای مختلفی دست یافته است.
این اتودها سپس به مرحله ی قضاوت و داوری وارد شده و بر اساس فاکتورهای اصلی و باید و نبایدهای طراحی بهینه سازی میشوند. کدام زیباتر است؟ کدام قابلیت ساخت بهتری دارد؟ کدامیک فروش بهتری میتواند داشته باشد و موارد دیگر. پس از بررسی اتودها و بهینه سازی آنها، طرح نهایی کامل شده و با جزئیات بیشتری ترسیم و رندر شده است. این مرحله برای نمایش صحیح و ارائه تصویری مشخص از طراحی صورت گرفته است.
نویسنده :
آلاله بلالی مقدم ، کارشناس ارشد طراحی صنعتی
منبع : فصلنامه بین المللی اقتصادی. تحلیلی. خبری شمال و جنوب / شماره 17 / صفحه 38
دستتون بی بلا
واقعا ندونستم هااا.. این اتود وهنر های تجسمی به رشته من مربوط میشه ، بیشتر فهمیدم چی به چیه الان
مرسی از مطالب مفیدتون با اجازه تون در سایت علمی نخبگان جوان با اسم سایت خودتون قرار دادم
اخه حیفم اومد بعضیا این مطالب مفید ندونن
ممنون از زحمات شما بزرگواران
واین ادرس سایتی که در اون قرار دادم
www.njavan.com
همراهی شما ، باعث افتخار ماست ...
لینک اصلاح شد. به رسم ادب و سپاس از توجه شما ، 50 امتیاز هدیه به پنل شما اضافه گردید.
لطفا لینک زیر را دنبال کنید:
پرسش و پاسخ کاربران - مشاغل مربوط به سنگ ها و جواهرات